Wat lijkt het schrijven van vroeger simpel vergeleken met het schrijven van nu.
Ik interviewde iemand voor een vakblad. Schreef het in begrijpelijke taal op. Toen ik in 1999 als zelfstandig tekstschrijver begon, stuurde ik de tekst per diskette naar de redactie.
Kun je het je nog voorstellen?
Nu heb ik er bij wijze van spreken bijna een dagtaak aan om mezelf bij te scholen, in mijn schrijvende vak bij te blijven, sociale media te volgen én er zelf actief op te zijn.
Als zelfstandig ondernemer is het zaak om meer dan ooit aan zelfstudie te doen.
Ik zit op Linkedin – sinds december 2009.
Ik twitter – sinds augustus 2011.
En dan zit ik (nog) niet eens op Facebook.
Vorig jaar volgde ik een cursus zoekmachinebewust schrijven.
Nu schrijf ik steeds vaker webteksten en de lat ligt hoog:
- Ik moet waardevolle, leerzame content schrijven
- Ik moet een zoekwoordenstrategie hebben en bezig zijn met SEO
- Ik moet links aanbrengen
- En inbound links (links van andere websites naar de website van de klant)
- Etc
In april ga ik een workshop bloggen volgen. Daar heb ik sinds 2013 een begin mee gemaakt. Hier valt nog veel te leren, denk ik.
Het is eigenlijk een enorm omscholingsproces waar ik me in bevind. En dat is al een tijd gaande. Natuurlijk had ik met dit alles nog veel eerder kunnen beginnen. Heel veel mensen om me heen hebben al een enorme voorsprong. Een archief met blogs opgebouwd. Een status in de digitale wereld. Maar laat ik het wat relativeren. Er zijn nog steeds massa’s mensen die niet op Linkedin zitten, nog nooit een tweet hebben verstuurd en niet bloggen.
Waarom leg ik de lat zo hoog en steeds hoger?
Dat vroeg ik me deze week af.
- Omdat iedereen roept: je moet op Linkedin. Je moet twitteren en bloggen om online zichtbaar te zijn, zodat klanten je vinden.
- Omdat al die social media en online zichtbaarheid te maken hebben met schrijven en ik gewoon bij wil blijven in die manieren van schrijven.
- Omdat mijn (potentiele) klanten er recht op hebben dat ik goed op de hoogte ben van de huidige communicatiemiddelen.
Dat zijn heel wat redenen al met al.
Ik denk dat we allemaal nog erg zoekende zijn hoe we met die uitbarsting van nieuwe media om moeten gaan. Het voornaamste is dat je er je eigen weg in vindt. Dat kun je alleen door dicht bij jezelf te blijven, door zelfstudie én de lat voor jezelf ambitieus hoog te leggen.
Laat me eens weten hoe jij aan zelfstudie doet en bijblijft in je vak.
Welke aanpak werkt voor jou? En wat is jouw manier om met online zichtbaarheid en social media om te gaan?
Gerelateerde artikelen
52 onvergetelijke lessen uit zelfstudie