De Dubbele Pen Formule
Illustratie: Linda van Erve
Valkuilen. Hoe bestaat het dat je ze kent en er toch elke keer weer invalt? Al zo vaak onderkend, maar toch verlamt ‘iets’ je weer. De twijfel slaat weer toe.
Alles komt aan op woorden.
Ga maar na.
Wat maakt dat mensen op een website terechtkomen?
Hoe bouw je geloofwaardigheid op?
Waarmee krijg je akkoord op een voorstel?
Woorden. Dat zijn je compagnons.
Maar ja…
Hoe vis je de woorden op?
Bestaat er een schrijfformule die handzaam en effectief is? Die je helpt voorbij je schrijftwijfels te komen? Die je innerlijke criticus op een veilige afstand houdt?
Hoe leer je eigenlijk schrijven?
Er zijn 3 schrijfleraren die hun sporen verdiend hebben door hun jarenlange praktijk en onderzoek. Wat ze gemeen hebben is dat ze een verbinding leggen tussen schrijven en een nieuw element.
1 Natalie Goldberg: schrijven & zenmeditatie
Natalie Goldberg verbindt schrijfbeoefening met een traditionele meditatieretraite. Zitten, lopen en schrijven, dat zijn haar drie basiselementen. Getimed schrijven is net zo belangrijk als zitten en langzaam lopen.
De schrijfbeoefening helpt bij:
- het vinden van je schrijversstem
- het vertrouwen op je eigen ervaring
- het inzicht krijgen in je geest en in hoe je creëert.
Boeken van Natalie Goldberg:
Schrijven vanuit je hart
Het ware geheim van schrijven
2 Julia Cameron: schrijven & creativiteit
Julia Cameron ontwierp een schrijfmethode om in 12 weken je creativiteit los te maken. Deblokkeren. Elke ochtend, vlak na het opstaan, schrijf je 3 A4tjes (ochtendpagina’s). Ook spreek je tijdens deze weken met jezelf af en maak je ‘kunstenaarsafspraakjes’.
Boek van Julia Cameron:
The Artist’s Way
3 James Pennebaker: schrijven & psychologie
Degene die het verste gaat in relaties leggen tussen schrijven en nieuwe elementen is James Pennebaker, Amerikaans psycholoog. Hij toonde in zijn wetenschappelijk onderzoek grote hoeveelheden verbijsterende relaties tussen woordgebruik, schrijfmethoden en gezondheidseffecten aan.
Zo ondervond hij ook dat een verandering van woordkeuze kan leiden tot een verandering van gemoedstoestand.
Pennebaker heeft zelfs een computerprogramma ontwikkeld, dat ‘woordcategorieën’ telt. Variërend van ‘negatieve emotiewoorden’ (boos, bang, verdrietig) tot causale (omdat, want) en inzichtswoorden (begrijpen, realiseren). Het computerprogramma kan de correlatie aantonen tussen de hoeveelheid woorden per categorie en gezondheidseffecten.
Boeken van James Pennebaker:
Opening Up: The Healing Power of Expressing Emotion and Writing to Heal
The Secret Life of Pronouns; What our words say about us
De regels
Zowel Natalie Goldberg als Julia Cameron en James Pennebaker vertellen ons 3 regels over free writing:
1 Ga zitten, laat alles komen wat er in je op komt en schrijf dat op.
2 Schrijf met een schrijflimiet: 15 à 20 minuten.
3 Schrijf puur voor jezelf. Je hoeft het niemand te laten lezen.
Wat mij fascineert, is dat ze alle drie een element hebben toegevoegd aan schrijven. En bij het laatste punt ben ik me af gaan vragen: wat als je het geschrevene niet alleen voor jezelf houdt, maar er juist mee verder gaat?
Free writing verbinden met copywriting
Zo ontstond bij mij vorig jaar het idee om ook een element aan free writing toe te voegen:
Copywriting.
Wat gebeurt er als je free writing verbindt met copywriting? Als je de schrijfsels die free writing oplevert, zou kunnen benutten om er je webteksten mee te schrijven?
Zou de gelimiteerde schrijfmethode ook kunnen helpen bij het schrijven van zakelijke teksten, interviews, blogs, persberichten, whitepapers,…?
En hoe zou het zijn als je niet zomaar schrijft, maar schrijfopdrachten krijgt? Pennebaker toont immers aan dat die meer profijt opleveren.
Dubbele pen formule
De verbinding tussen free writing en copywriting noem ik de dubbele pen formule.
De kernpunten van free writing (roze pen):
– schrijfopdracht die bestaat uit 4 open zinnen
– instructie: schrijven met pen en papier en gelimiteerde schrijftijd
– na minimaal 24 uur nog een schrijfopdracht met 1 open zin
– na minimaal weer 24 uur aan de slag met copywriting:
zelf herschrijven of ongecensureerd overtypen en doorsturen naar mij.
De kernpunten van copywriting (blauwe pen):
– opvissen van persoonlijke, authentieke woorden
– specifieke woorden toevoegen
– zoekwoorden toevoegen op basis van zoekwoordenonderzoek en analyse Google Analytics resultaten
Hiermee pak je de ranking aan en werkt aan een toename van het aantal sterren dat aan de tekst wordt toegekend, zoals de illustratie mooi verbeeldt.
– empathisch schrijven (vanuit de bezoeker)
– voordelen die er toe doen benoemen
Het resultaat: een webtekst die consistent is. En die je woorden geeft aan je marketing, waarmee je je zichtbaarheid vergroot.
De proef op de som
Borrelen er allerlei ideeën in je, maar krijg je ze niet helder?
Is er soms weer een week voorbij, waarin je je onvoldaan voelt, omdat je te weinig hebt gedaan?
Kost het je moeite om een verhaal aan te scherpen?
Met de dubbele pen formule splits je het schrijfproces op:
1 Free writing: je creativiteit wakker schudden.
2 Daarna neem je de copywriting pen ter hand: om je woorden kracht bij te zetten.
Al schrijf je elke ochtend maar 10 minuten. Je geeft je brein de ruimte en slaat geen acht op welke irritante, negatieve stem dan ook. En geeft jezelf toestemming om naar je intuïtie te buigen en gewoon lol te hebben.
Neem de proef op de som.
Schrijfoefening
Maak onderstaande zin af. Schrijf met pen en papier 1 à 1,5 minuut. Gewoon voor jezelf.
Hier komt ie:
Wat in ieder geval heel duidelijk naar voren mag komen is…
Herschrijf de zinnen en benut ze als startpunt voor de tekst, die je wilt schrijven of te schrijven hebt.
Lees meer over de dubbele pen formule:
Hoe je je innerlijke criticus passeert en je oordeel leert uit te stellen