Je schrikt er elke keer van op. Dat woord dat elke keer terugkeert. Bloggen. Het staat je werkgeluk nogal eens in de weg.
Klik een willekeurige pagina (blog) over zakelijk bloggen open en de beloften vliegen je als gebraden duiven in de mond:
Je gaat makkelijker klanten werven.
Je komt sneller in contact met klanten.
Je houdt steeds contact met klanten.
Je bent zichtbaarder op internet.
Je wordt beter gevonden door zoekmachines.
Je bespaart geld op marketing en adverteren.
De fascinatie van bloggen
Als je alle beloften tot je door laat dringen, wil je nog maar één ding: gaan bloggen.
Alleen heb je er helemaal geen tijd voor.
Je moet ervoor schrijven. (Da’s ook minder.)
Hoe bedenk je elke keer een onderwerp?
Vinden mensen het wel interessant wat je schrijft?
Over dit soort hoofdbrekens zijn al onnoemlijk veel blogs geschreven. De handvatten, tools, blogkalenders, tips, fouten die je kunt voorkomen, ze liggen voor het grijpen.
Bloggen blijft je fascineren.
Hoe dan ook.
Als iets wat je ooit nog eens gaat doen.
En toch.
Daar heb je direct weer twijfels over.
Want er zijn al zoveel blogs.
Tja.
Er zijn ook al heel veel boeken geschreven.
Toch komen er elke dag weer nieuwe boeken bij.
Is er al een blog over jouw diensten?
Zal ik je een geheimpje verklappen?
Er zijn heel veel blogs over bloggen en hoe je dat zou kunnen doen. Die helpen bij de gigantische verandering die online of content marketing heet. Vooral trainers, adviseurs en business coaches staan klaar om zzp’ers te helpen deze nieuwe mindset in te fluisteren. Maar waar helemaal nog niet zoveel blogs over zijn, zijn blogs over jouw business. Over jouw diensten.
Zou zomaar kunnen.
Ik blijf je bedenkelijke blik zien…
Online zichtbaarheid versus werkgeluk
Twee jaar geleden volgde ik een workshop: Zet jezelf op de kaart.
Wat werd daar verteld?
Bloggen kun je zien als een digitale knipselmap. Je verzamelt er dingen die je leert én interessant zijn voor je klant. Je krijgt beter zicht op je product en snapt beter hoe je dat kunt vertalen naar je klant. Dat komt je werkgeluk ook nog eens ten goede.
Als je gaat bloggen, bouw dan ook een mailinglijst op.
Ja, hoor, dacht ik. Had ik maar een andere workshop gekozen. Dit wist ik al.
Ik zag ook wel dat online zichtbaarheid steeds belangrijker werd.
Maar ik dééd er niets mee.
Waar het echt om gaat
“Wat is er sindsdien verandert?” zul je je afvragen. “Ik zie jou ‘ineens’ elke week een blog schrijven. Je berichten zie ik langskomen op Linkedin.”
Terechte vraag.
Vraag het mezelf ook wel eens af.
Het antwoord.
Wie mijn kijk op bloggen écht heeft veranderd is Jon Morrow.
Door dit verpetterende blog:
How to be smart in a world of dumb bloggers
Zo ben ik de Amerikaanse blogwebsite Copyblogger en Jons eigen website Boost Blog Traffic gaan volgen.
Zo leerde ik Henneke Duistermaat kennen. Mijn interview met haar kun je lezen op Emerce, waar deze week mijn 1e gastblog verscheen.
Ik begon te begrijpen waar het echt om gaat.
En (dit klinkt heel gek, vermoed ik):
Ik wilde niets liever meer dan ook gaan bloggen.
Het roer omgooien
Natuurlijk is het nu veel moeilijker om op te vallen met je blog dan een paar jaar geleden. En ook veel lastiger om daarmee vertrouwen te winnen. In de economische en financiële crisis hebben we allemaal een deuk opgelopen. Ons vertrouwen is geschaad. Het valt niet mee om dat terug te winnen.
Maar het kan nog steeds.
Je gooit het roer om en gaat mee roeien in de digitale stroom. Een continue stroom van artikelen. Op je eigen website. Waar jij de regels bepaalt en blijft bepalen.
Waar je laat zien hoe exclusief jouw product is. Hoe exclusief je zelf bent.
Naarmate je artikelenreeks zich uitbreidt, zul je merken dat je zelf veel beter snapt waar je heen wilt.
Fijne bijkomstigheid: je werkgeluk neemt toe.
Begin klein.
Koop een stapel notitieboekjes. Leg die overal in je huis neer.
Vuur je verbeeldingskracht aan.
Stretch jezelf.
Oefen.
Creëer.