“I’m looking for the right words to say.”*
We zijn vaak op zoek naar de juiste woorden. Deze week deed ik een nieuw inzicht op: Heb je eenmaal de juiste woorden, dan kun je ze eindeloos herhalen. Zo vind je je tone of voice.
Een inzicht dat me als cadeau in de schoot werd geworpen, terwijl ik in een tandartsstoel lag.
Tone of voice
We gaan al jaren met onze 2 dochters naar de halfjaarlijkse tandartscontrole. Onze tandarts is een man van herhalende woorden. Het is zijn tone of voice, die het bezoek prettig maakt.
In het begin van zijn praktijk zei hij zinnetjes als: “Ik blaas een beetje lucht” en “Ik ga nu naar de onderkaak.”
Ik dacht: Dat blijft ie niet doen. Maar hij doet het nog altijd.
Deze week waren we ’s ochtends op controle geweest. Alles was weer in orde. “Geen gaatjes.” Hij bemerkte alleen een zwak plekje in een van mijn kiezen. Nu is er al vaak een stuk van mijn kiezen afgebroken, dus ik vroeg of er iets aan gedaan moest worden. Nee, dat was niet nodig. Het kon ook gewoon nog tijden goed gaan.
’s Avonds at ik een paar nootjes. Krak, een stuk van mijn kies.
Geen woord teveel
De volgende ochtend lag ik alweer in de tandartsstoel. Hij herhaalde alle zinnen die ik al zo vaak heb gehoord.
“Ik kan het verdoven, maar we kunnen het ook zo proberen. Ik hoef niet zoveel te doen.”
“Gaat het nog?”
“Nog een klein randje. Nog 5 seconden.”
Nu lig je natuurlijk niet prettig. Minutenlang met je mond open met twee watjes en een ring om je kies, terwijl de tandarts met zijn gehandschoende vinger je mondhoek naar beneden trekt. Toch lukte het me om op mijn ademhaling te blijven letten en me te ontspannen.
Ik realiseerde me dat zijn doeltreffend op herhaling geënte zinnen daarbij enorm hielpen.
“Nu alleen nog even bijwerken.”
Je weet dat het ergste achter de rug is. Je weet dat het goed komt. Hij gebruikt geen woord teveel en zegt precies het goede op het juiste moment.
Opgelucht stond ik op uit de tandartsstoel.
“Je mag meteen weer alles eten en drinken. Het kan alleen een beetje gevoelig zijn de eerste uren.”
Ik weet het en toch is het fijn dat ie het weer vertelt.
Ik heb een grenzeloos vertrouwen in mijn tandarts, vooral door zijn vriendelijkheid en de zinnetjes die hij nooit vergeet te zeggen. De vertrouwde zinnen, die hij blijft herhalen. Je weet precies waar je aan toe bent met die tone of voice.
Kracht zit in herhaling
Wat een kracht gaat eruit van de herhaling van woorden…
Het wordt een tone of voice die zorgt voor:
#Geruststelling
Ga er niet vanuit dat je klant alles nog weet wat je hem de vorige keer hebt verteld. Vertel het gerust nog een keer. Het stelt je klant op zijn gemak.
# Vanzelfsprekendheid
Het gaat goed komen. Je gaat de deadline halen. Voor jou is dat vanzelfsprekend. Houd je klant tussendoor op de hoogte. Laat hem weten hoe ver je bent.
#Vertrouwen
Steeds dezelfde zinnen en die op een rustige toon vertellen schept vertrouwen.
Val gerust in herhaling
We hoeven niet altijd nieuwe woorden te bedenken.
Hebben we eenmaal de juiste woorden te pakken en weten we de juiste tone of voice te treffen, dan zit de kracht in de herhaling.
Ze stellen gerust.
Er spreekt vertrouwen uit.
Ze zijn van-zelf-sprekend.
*Regel uit Waves – Mr Probz