Je klant vraagt een korte tekst. Maar wat is kort?

Je schiet ervan in een kramp. Dat is geen fijn gevoel. Maar het kan wel goede ideeën opleveren. Dat zinnetje van mijn klant: “Het is een goede tekst, Karien, maar er mist iets. Een nuance of ik weet het niet…”

Zo’n zinnetje blijft hangen.

“Ik weet het niet.” Dat was volgens mij nou net het probleem. Geen idee over niche, doelgroep. Maar dat ging ik natuurlijk niet zeggen.

Herschrijven dan maar, hoewel ik het niet goed snap.

Stug doorzetten.

Zou het zo goed zijn?

Op hoop van zegen.

Omdat ik zo verkrampt aan het verbeteren sla, wordt het er niet beter op.

Ik denk dat dat voor een deel aan mij ligt. Ik kan wel denken: mijn klant weet niet wat hij precies wil. Maar toch reken ik het vooral mezelf aan.

Eind van het liedje: de klant en ik gaan uit elkaar. De klus stopt voortijdig.

Wat leer ik hiervan?

Ik stel mezelf 3 vragen:

1 Hoe word ik een betere schrijver?

Schrijven voor internet is complex en wordt almaar complexer. De eisen veranderen: steeds specifiekere en steeds persoonlijkere teksten. Klanten moeten met de billen bloot.

Maar dan moet ik zelf ook uit mijn comfortzone komen.

Misschien is het tijd voor een nieuwe aanpak?

2 Wat zijn mijn overtuigingen over schrijven?

Ik ga bij mezelf te rade. Hoe werkt het in mijn hoofd als ik iets op papier moet zetten?

3 Wat kan ik leren van schrijfleraren?

Ik analyseer hun methoden. Kies er heel bewust voor om weer leerling te zijn. Duik onder in ochtendpagina’s, vellen lang.

In mijn analyse vallen een paar gemeenschappelijke dingen op:

  • Alle schrijfleraren geven simpele regels. De belangrijkste is: stel een tijdslimiet
  • De leraren verbinden free writing met een ander element:

Julia Cameron: The Artist’s Way
combineert schrijven met creativiteit

Natalie Goldberg: Schrijven vanuit je hart
combineert schrijven met zenmeditatie

James Pennebaker: Writing to Heal
combineert schrijven met psychologie

Blinde vlekken

Wat mezelf verrast, is dat ik zulke blinde vlekken heb.

Ik ben dol op schrijven. Voor mij is een dag niet geschreven hebben als een dag waarop ik niet gelachen heb.

En toch ben ik de simpelste en krachtigste schrijfmethoden helemaal vergeten. Althans, ik ben me er niet meer bewust van dat ik ze gebruik.

Het boek van Peter Elbow, Writing with Power, een van de eersten die over free writing schreef, stond jaren binnen handbereik. Ik las het niet, omdat ik dacht dat ik het wel wist.

Omdat de technieken voor mij zo vanzelfsprekend zijn, heb ik het er nooit over. Zeker niet als ik iemand tegenover me heb die een hekel heeft aan schrijven.

Een nieuwe aanpak

Tot ik me realiseer dat jouw worsteling helemaal niet nodig is. En dat ik het mezelf ook makkelijker kan maken. Door af en toe iets te doen waar ik altijd met een grote boog omheen ben gelopen: leraar zijn. Uitleg geven.

Simpele uitleg geven over het schrijfproces: eerst free writing. Je schrijft voor jezelf, met een tijdslimiet. En dan pas fase 2: herschrijven, editen, er een lekker leesbaar en lopend verhaal van maken.

Een onverwacht idee

En dan stuit ik op een onverwacht idee:

Als jij eerst zelf schrijft, zou dat weleens heel bruikbare input op kunnen leveren.

En hoor direct mijn eigen tegenwerping:

Ja, maar… geen enkele schrijfleraar verbindt free writing met formeel schrijven.

Wat zeggen schrijfleraren over het gebruiken van met free writing geproduceerde tekst? Julia Cameron (ochtendpagina’s): herlees ze pas na 8 weken. Natalie Goldberg (Het geheim van schrijven): “In retraites lezen we meteen na de schrijfbeoefening voor wat we hebben geschreven, zonder verfraaiing of commentaar.”

Korte tekst? Zo vind je de kern

Eén ding weet ik zeker.

Mijn voorzichtige, eerste conclusie na het analyseren van verschillende schrijfmethoden: schrijf zo vaak mogelijk met een tijdslimiet. Neem dit advies van de schrijfleraren ter harte.

Het levert je heel veel korte tekstjes op vol woorden en zinnen, die je kunt gaan gebruiken. En weet je wat je versteld zal doen staan: hier, beste ondernemer, staat de kern in.

Voorkom dat jij met je webtekst of blog NIET de kern raakt.

Wat is kort?

Misschien kunnen we het beter hebben over kernachtig.

Korte tekst? Dat roept iedereen altijd sinds er internet is. Maar het internet van toen is niet meer het internet van nu.

Het gaat bij copywriting, alle tekst die je nodig hebt voor je business, om 2 dingen:

  • wat zeg je?
  • hoe zeg je het?

En of dat lang of kort moet zijn, dat is aan de lezer. Die bepaalt dat zelf wel.

De op een na beste methode voor korte tekst

Je hebt met free writing, journalling, creative writing input losgekregen. De volgende stap is nu:

Lees je free writing tekst hardop voor.

Onderstreep wat eerlijk klinkt, wat echt is, wat helemaal ‘jou’ is.

Ontdek de kern in je ‘volkomen nutteloos geschrijf’.

Dat is de op een na beste methode voor korte tekst.

In iedereen zit een schrijver

Free writing, journalling, creative writing. Het lijkt of je je tijd verdoet. Het tegendeel is waar.

Maak er een goede (dagelijkse) gewoonte van.

In ieder van ons zit een schrijver.

Wees aardig voor jezelf.

Wees geduldig.

Lees de volgende dag hardop wat je hebt geschreven. Onderstreep de woorden die helemaal ‘jou’ zijn.

En ga daarmee aan de slag!

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Hoe je van je blog juicy copy maakt