Hoe-moe. Ik geef het toe. Zo nu en dan heb ik er flink last van. Van al die artikelen die mijn nieuwsgierigheid prikkelen. Het gaat maar door. Moet je wel of niet bloggen? Moet je wel of juist niet aan SEO moet doen? Hoe krijg je creatieve ideeën? Hondsmoe word ik ervan.

Overvalt het jou ook weleens?

Dat al die artikelen over hoe je iets moet doen je gaan tegenstaan?

Ik besloot om het eens van een ander gezichtspunt te bekijken.

Waarom willen we zo graag weten hoe we de dingen moeten doen?

Dingen als online marketing, bloggen en webteksten schrijven?

We zitten nog volop in de leerfase.
Sommigen waren er eerder bij. Die zagen in 2007 al dat internet groot ging worden. Maar voor velen betekent online ondernemen nog vooral proberen oude manieren van werken in nieuwe te proppen. We laten bekende en vertrouwde patronen niet zo snel varen.

We kijken graag de kunst af.
Deels uit luiheid, deels uit onkunde proberen we het liefst snel en met weinig moeite te achterhalen wat de bedoeling is. Wat het meest makkelijk is of het meeste effect heeft. Daar spelen al die hoe-blogs ook op in.

We zijn bang om af te gaan.
De veiligste manier om online bezig te zijn is om gewoon te doen wat iedereen doet. Daar helpt een flinke portie nieuwsgierigheid bij.

Waar staan we nu, anno 2016, als het gaat over bloggen over hoe je dingen moet aanpakken?

Jon Morrow signaleert een nieuwe tendens in ‘Why Most How-to Post Suck (and How to Write Great Ones)’ . Een blogtitel die me met mijn hoe-moeheid meteen aansprak.

Hij legt uit dat het een decennia geleden nog helemaal nieuw was: dat je alles wat je niet wist op kon zoeken op internet.

“A decade ago, it was hard to learn how to do stuff. You might have to call an expert, take a class, or horror of horrors, go to the library.”

Dus we raakten helemaal verslingerd aan de ‘how-to’ posts. En tegenwoordig leiden ze ons nog steeds stap-voor-stap door allerlei issues. Alleen… we voelen er niet zoveel meer bij. Het is nuttig, maar we raken er niet meer zo van in een halleluja stemming. Vaak is het niet meer dan even opfrissen van wat we waren vergeten. Hoe moet je ook weer…?

Rijst koken, een band plakken, streeploos je ramen zemen…

Er zijn zoveel hoe-blogs over dezelfde onderwerpen. We hebben die onderwerpen al zo vaak langs zien komen.

Je hoe-blog fiksen 

Toch blijven ‘how-to’ posts natuurlijk geweldig om mensen mee te inspireren, bewust te maken en vertrouwen mee te creëren. Het blijft ijzersterk om je boodschap in zo’n titel te verpakken.

Morrow laat zien dat er een remedie is om ‘how-to’ posts nieuw leven in te blazen en zo de sterke kanten van ‘how-to’ posts te blijven benutten.

In plaats van mensen te vertellen hoe ze iets kunnen doen, vertel je ze hoe het anders kunnen doen.

En in dat ‘anders’ ligt het geheim.

“The strategy of giving people practical, undifferentiated, step-by-step guidance is dead. If you want to write “how to” posts that get traffic, force yourself to find a methodology that’s clearly superior to everything else and then, teach it to people.”

Hij zegt in deze alinea 3 interessante dingen:

1 Forceer jezelf.

2 Vind een methode uit die superieur is aan alle andere methoden.

3 Leer mensen deze methode.

Nieuwsgierigheid, ook bij websites

Morrow heeft een punt. Al heb ik wat moeite met dat ‘forceer of dwing jezelf’. Maar goed, je moet af en toe uit je comfortzone.

Ik denk zelfs dat we het breder kunnen trekken. Vertellen over een methode die anders (en beter) is, geldt niet alleen voor blogs. Voor webteksten geldt precies hetzelfde.

Steeds vaker lees je op Over Pagina’s hoe iemand tot zijn bedrijf is gekomen. Hoe zijn zoektocht is verlopen. Welke ontdekkingen hij heeft gedaan. Wat er zoal mis ging onderweg, maar hoe dat juist tot nieuwe inzichten leidde. En die inzichten besparen jou een hoop tijd, gestress en wat dies meer zij.

Veel ondernemers vertellen zo’n soort verhaal.

Dat is ook niet zo gek.

Wil je laten zien dat jij iets ‘anders’ doet dan de rest, dan moet je wel steeds meer openheid geven. Je zult dieper en wezenlijker contact moeten maken. En je zult moeten laten zien waarom jouw methode uniek is en andere overtreft.

Dan vraag je nu natuurlijk: Hoe doe je dat?

Er is maar één manier.

Door de vragen van je lezers voorop te stellen. Mensen hebben een enorme hoe-behoefte. Dus geef ze vooral antwoorden op hoe-vragen .

5 hoe-vragen die je op je website moet beantwoorden:

1 Hoe kom ik erachter waar de schoen wringt? 
Je baseert je antwoord op:
Bewustmaking
Help je lezer om zichzelf bewust te maken van zijn behoefte of probleem. Doe onderzoek via Google’s zoekwoordenplanner. Ga na welke woorden hij gebruikt. Spreek zijn taal en gebruik empathische woorden.

2 Hoe kom ik in actie?
Je baseert je antwoord op:
Begrip.
Wees tactvol en verdraagzaam. Je weet zelf hoe lastig het is om in actie te komen. Om niet voor een halfbakken oplossing te gaan, maar echt een verandering teweeg te brengen.

3 Hoe maakt dit (jouw oplossing of dienst) mijn leven beter?

Je baseert je antwoord op:
Geduld.
Je lezer kan het beste zelf tot inzicht komen. Draag dingen aan die hem daarbij helpen.

4 Hoe kan ik er zeker van zijn dat dit me gaat helpen?

Je baseert je antwoord op:
Betrouwbaarheid.
Laat anderen vertellen. Plaats geloofwaardige ervaringen op je site.

5 Hoe overkom ik mijn twijfels?

Je baseert je antwoord op:
Oorspronkelijkheid.
De lezer krijgt wat hij wil en zelfs meer dan hij verwacht.

Dat kun je op heel veel verschillende manieren doen:

Verras je lezer.

Breng een ander deel van zijn brein in beweging.

Keer zaken om.

Stel een onverwachte mix samen van bestaande componenten.

Combineer op een verrassende manier 2 elementen.

Het grote hoe

We zullen het nooit moe worden om hoe-blogs en webteksten te lezen.

Onze nieuwsgierigheid wil winnen.

We blijven leergierig en gedreven.

Op zoek naar hoe we onze potentieel het beste tot uitdrukking kunnen brengen.

Want er ligt nog iets veel wezenlijkers aan ons verlangen naar weten hoe we de dingen moeten doen.

Wat we eigenlijk willen weten is hoe te leven.

Hoe leef je als een goed mens? Hoe geef je iets mee aan deze wereld?

Hoe maak jij hem beter?

Wat voeg jij toe, aan het grote hoe?