Weet je de momenten nog dat je een verkeerd besluit nam? Waarschijnlijk staan ze je nog scherp voor de geest. Je wist dat het niet goed voelde, maar onder druk van de omgeving, het geld of je ego besloot je toch.

Steeds opnieuw komen er momenten langs, waarin je je afvraagt wat je moet doen. Soms zijn ze zo zwaar en ingewikkeld dat alles er betrekkelijk door wordt. Dan ga je je afvragen: Wat is hier de bedoeling van? Welke les heb ik te leren?

Levenslessen rammelen aan je deur.

Wat wil je nu echt in het leven?

Ieder mens wil van betekenis zijn. Die drang zit in ieder van ons. En we hebben ook allemaal ons eigen verhaal. Soms nog verstopt en versluierd, maar het wil zich ontvouwen.

Een krachtige formule om dat verhaal uit jezelf naar boven te krijgen is door gewoon eerst alles wat er in je opkomt op te schrijven.

Ik geloof in de helende kracht van schrijven en in die free writing formule. Ik schrijf mijn hele leven al, vooral als ik merk dat er dingen in mijn hoofd vast gaan zitten.

Het 1e artikel in de serie free writing en copywriting ging over free writing: In 8 minuten een concept webtekst.

Maar het ging ook over hoe je op onderzoek uitgaat naar een diepere laag in jezelf. Hoe je jezelf ruimte geeft om te ontdekken wat de essentie is.

Ik hoop dat je al schrijvend iets hebt aangeraakt wat je kan helpen om dit keer een besluit te nemen dat goed voelt. Dan is de volgende stap om iets met je notities te gaan doen.

Alleen… hoe weet je nu of het geschrevene met free writing iets bruikbaars oplevert?

 

Free writing levert bruikbaar materiaal op

Free writing kent wel een paar regels. Een van die ‘regels’ is: Het is alleen voor jezelf.

Dat klinkt heel geruststellend.

Je hoeft alleen maar voor jezelf te schrijven. Niemand kijkt mee. Je hoeft het niet voor te lezen. De tekst moet niet morgen online.

Onlangs legde ik dat ook uit tijdens een workshop.

Ik gaf de deelnemers 4 open zinnen en liet ze schrijven.

Maar na de pauze vertelde ik iets anders.

“Wat jullie geschreven hebben kun je ook beschouwen als bruikbaar materiaal.

In feite heb je nu een concept webtekst. En die kun je gaan herschrijven. Je kunt er copywriting aan toevoegen en zoekwoorden. Zo krijg je een authentieke, overtuigende tekst.”

Ze keken me verwachtingsvol aan.

 

Nieuwsgierig

Het klinkt natuurlijk wel heel tegenstrijdig. Eerst de geruststelling geven dat het alleen voor jezelf is en dan verkondigen dat het bruikbaar materiaal oplevert.

Oké, het ging lekker om op die manier te schrijven.

Er kwamen verrassende dingen naar boven.

Maar om er verder mee te gaan?

Zelfs al ben je wel nieuwsgierig naar wat je hebt geschreven.

Wat als het tegenvalt?

Daar begint je innerlijke criticus al te roepen: Dat kan niets zijn! Daar kun je vast geen chocola van maken.

Je kunt die stem proberen te negeren.

Of te onderdrukken.

Je kunt ook vriendelijk zeggen: Dank je wel, innerlijke vriend, maar laat me er gewoon eerst even naar kijken. En kom straks maar terug.

 

Herschrijven

Hoe weet je of je concepttekst, geschreven met free writing, iets bruikbaars bevat? Of je eruit kunt putten en kunt gaan herschrijven?

5 onmisbare elementen voor een 2e versie

Check of je deze elementen kunt waarnemen. Zet je dan met de copywriting regels en formules aan het herschrijven.

1 Je eigen stem
Je lezers willen je leren kennen. Ze willen weten wie er achter het bedrijf en achter de website zit. Als het goed is, klinken je woorden authentiek en oprecht.

* Copywriting regel
Toon iets van je persoonlijkheid. Toon respect. Gebruik een vriendelijk toon. Maak je zinnen makkelijk om te lezen.

* Copywriting formule
Laat je toon zo klinken dat het lijkt of je het voor de klant waarmee je het liefste werkt, hebt geschreven.

2 Bruikbare woorden en zinnen
Onderstreep woorden die te maken hebben met de pijnpunten en ook die over het gaan beseffen van die punten. Bijvoorbeeld: vragen stellen, inzicht krijgen, terugvallen, verbeteren, verminderen, betekenen, terugkijkend. Misschien staan er zelfs zinnen in die je zo kunt overnemen.

* Copywriting regel
Benut de causale en inzichtswoorden. Die maken je verhaal sterker. Je neemt de lezer mee in dat verhaal, legt verbanden tussen pijnpunten en de oplossing die jij biedt.

* Copywriting formule
Gebruik de klassieke, maar nog altijd bruikbare formule PAS:
Problem
Agitation
Solution

Schets eerst het probleem, laat merken dat je luistert en begrijpt, vertel vervolgens hoe je kunt helpen.

3 Ontroering
Raak je zelf ontroert van wat je hebt geschreven? Ben je blij verrast? Of schrik je ervan? Heel goed. Je bent op de goede weg.

* Copywriting regel
Gebruik de emotie. Zwak hem iets af, als je bang bent dat je er mensen mee afschrikt. Aan de andere kant: zijn dat de mensen voor wie je wilt werken? Je hebt liever aanpakkers, mensen die ook voor hun droom willen gaan, die zich net als jij aan deadlines houden, hun leven, gezondheid, werk willen verbeteren.

* Copywriting formule
Bedenk dat je voor mensen schrijft. Wil je je onderscheiden dan zul je je hoofd net iets meer boven het maaiveld moeten tillen dan je collega/concurrent. Een lichte overdrijving mag. Gebruik specifieke woorden.

4 Kwetsbaarheid
Je hebt je kwetsbaar opgesteld. Bent tot de kern gekomen. Hebt je verbonden met de essentie.

* Copywriting regel
Krabbel niet terug. Durf iets van je kwetsbaarheid te laten zien. Dat maakt je menselijk.

* Copywriting formule
Vertel je eigen verhaal. Blijf het aanscherpen.

5 Empathie
Je hebt geschreven met je klant voor ogen. Je hebt je waanzinnig goed in hem ingeleefd.
Uit eigen ervaring of door je eigen zoektocht, begrijp je waar hij mee zit.

* Copywriting regel
Blijf doorgaan met schrijven voor je lezer. Houd hem voortdurend voor ogen. Laat merken dat je hem begrijpt.

* Copywriting formule
Zet je lezer op de 1e plaats.

 

Hoger doel

Hoe meer regels je toepast in je copywriting, hoe meer sterren je tekst krijgt. En dat zie je terug in Google Analytics. Je krijgt dan meer organische resultaten. En op den duur ook meer directe links, omdat je website autoriteit krijgt.

Je webteksten zijn bedoeld om de juiste klanten aan te trekken. En terugkerende bezoekers, zodat die op termijn klanten kunnen worden. Bij het schrijven van copywriting moet daar dan ook de focus op liggen.

Hoe meer je schrijft, hoe makkelijker het gaat. Feit is dat je steeds meer communicatieve vaardigheden nodig. Kennis van marketing én weten wat bij je past.

Maar uiteindelijk gaat het om life skills. Om meer in lijn te komen met je grote droom.

We willen allemaal van betekenis zijn.

Er ligt altijd een hoger doel achter wat zo vanzelfsprekend lijkt.

Een droom die vanuit je hart en je ziel komt.

En een die elke keer terug blijft komen.

 

Dit is het 2e artikel in een serie over free writing en copywriting.

Research bij dit artikel:

The Ultimate Guide to No-Pain Copywriting (or, Every Copywriting Formula Ever)