Bekend euvel. Snel vooruit willen, maar het schrijven stokt. Input aanleveren bleek lastig. Van alles in je hoofd. Maar je krijgt het niet op papier. Met geen mogelijkheid. Je weet waar het aan ligt. Dat is het niet. Alleen laat die kritische stem in je achterhoofd zich niet smoren.
Tenzij…
Een experiment
Afgelopen zomer begon ik aan een experiment. Ik had de Dubbele Pen Formule bedacht, een manier om makkelijker te schrijven en minder last te hebben van je innerlijke criticus. Die wilde ik graag in een pilot uitproberen. Ik wilde erachter komen of:
- je free writing kunt verbinden met copywriting
- input aanleveren eenvoudiger kon
- welke sessies handig waren: schrijf- en/of praatsessies
- het schrijven van bijvoorbeeld webteksten makkelijker zou worden, voor klanten, die hun teksten wilden laten schrijven én voor mezelf
Gaandeweg ontdekte ik een aantal dingen:
- de praatsessies waren niet zo belangrijk als ik in eerste instantie had gedacht
- de mogelijkheid om vragen via de mail te stellen was belangrijker
- één correctieronde was voldoende.
Dat laatste vond ik vooral opmerkelijk. Toen ik nog niet met mijn eigen copywriting programma’s werkte, ging de tekst vaak een paar keer heen en weer. Nu legde ik één concepttekst voor. En bleek dat de pilotdeelnemers slechts minimale correcties wildlen.
Input aanleveren. Het kan nog makkelijker
De grootste ontdekking is dat ik copywriting nog gemakkelijker voor de deelnemers, die zelf niet willen of kunnen schrijven, kan maken. Daarvoor leveren ze eerst zelf input aan. Dat betekent dat ze eerst zelf gaan schrijven. Nou ja, schrijven…
Ik loods ze door het schrijfproces, in ministappen. De methode die ik hiervoor gebruik en die voor iedereen prima te doen is, of je nu graag schrijft of er altijd als een berg tegenop ziet, is free writing.
Op de een of andere manier kom ik deze divergentie techniek (want dat is het ook) elke keer tegen. In een workshop Creativiteit bij mijn beroepsvereniging Tekstnet. De boeken van Nathalie Goldberg en Julia Cameron die steeds mijn pad kruisen en die ik blijf herlezen.
Onbewust werkte ik 3 jaar geleden al met free writing als een van mijn klanten een tekstidee mailde met het verzoek: “Maak jij er even wat moois van.”
Hoe free writing werkt
Wat er feitelijk gebeurt, is dat je een creatieve techniek benut om je brein anders aan het werk te zetten. Je forceert jezelf als het ware je oordeel uit te stellen.
Je splitst het schrijfproces op:
1 Je moet niets. Je mag alles.
Je geeft jezelf toestemming om te associëren, om steeds dieper in jezelf af te dalen, om naar boven te halen wat je puur uit jezelf kunt putten.
2 Je mag wat je hebt geschreven pas na minimaal 24 uur lezen.
3 Je mag je concept lezen en herschrijven.
Pas bij punt 3 kom ik in beeld. Als je dat wilt. En dan voeg ik copywriting technieken aan de free writing technieken toe.
Met een aantal klanten heb ik nu met deze mix van free writing en copywriting gewerkt. Ik heb ze gevraagd wat ze ervan zouden vinden als ik hen een aantal aanwijzingen zou geven. Om input aanleveren te vergemakkelijken.
Ze krijgen een aantal open zinnen die ze gaan afmaken. De spelregels zijn simpel. En of ze het aandurfden om mij hun schrijfsels voor te leggen.
Niemand heeft tot nu toe nee gezegd.
De resultaten met free writing
Zou het werken? Lukt het mijn klanten om aan de hand van mijn schrijfopdracht iets op papier te zetten? En durf ik zelf de uitdaging aan om met wat ze als input aanleveren een Over pagina of Diensten pagina te schrijven?
Wat deelnemers erover zeggen:
“Het zijn leuke, laagdrempelige schrijfopdrachten die zeker het een en ander op gang brengen en naar boven halen.”
“Ik ben zeer verrast! De eigenheid die je het hebt gegeven is volgens mij heel treffend…”
“Ik ben in een betrekkelijk korte tijd veel verder gekomen dan ik had gedacht.”
Wat opvalt:
– de free writing techniek maakt de tekst voor de Over Pagina heel persoonlijk.
– de copywriting technieken verpakken de tekst, maar wel op een manier waarbij de inhoud hetzelfde blijft en de eigen stem erdoor heen blijft klinken. Dat geeft de tekst een authentieke toon.
– de tekst komt sterk en overtuigend over.
Plannen voor 2016
Nu de eerste effecten zo positief uitpakken voor de Over Pagina, wil ik in 2016 de free writing aanpak uitbreiden voor andere webpagina’s. En ik kan me heel goed voorstellen dat de werkwijze ook werkt voor blogartikelen, social media campagnes, interviews met klanten voor testimonials en ga zo maar door.
Wil je graag even sparren om erachter te komen of de Dubbele Pen Formule iets voor jou is? Dan nodig ik je van harte uit voor een gesprek. Geheel vrijblijvend. Het verplicht je tot niets.
Bel me op: 06 288 11 950. Je kunt me natuurlijk ook gewoon een mailtje sturen: karien@visserstekst.nl
Met dank aan Marloes Bouwmeester, die me op het spoor zette van free writing en om dit te gaan combineren met copywriting.