De vraag die me vaak gesteld wordt, is: “Wat is dat nou precies, copywriting?” “Welke schrijfskills heb je daarvoor nodig?”

Ik versta er dit onder:

1 Schrijven vanuit je bezoeker. Je zo goed mogelijk inleven. Zijn drijfveren kennen én begrijpen.

2 Voordelen noemen die ertoe doen.

3 Schrijven met een groot gevoel voor effect. Je wilt dat de bezoeker een inzicht krijgt en liefst dat hij een beroep op je gaat doen. Je baseert je teksten ook op cijfermateriaal vanuit Google Analytics en zoekwoordenonderzoek.

4 Lekker leesbaar.

5 Scanbaar.

6 Gebruiksvriendelijk.

7 Van mens tot mens.

Veel meer schrijfskills

Ik besef goed dat mijn vak heel erg is veranderd. Vooral door internet.

Het vereist veel meer kennis en schrijfskills.

Daar spraken we over, donderdag 7 april 2016, op de gezamenlijke bijeenkomst van Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, en Tekstnet, beroepsvereniging van tekstschrijvers. Het onderwerp: Tussen opdracht en tekst: de ideale match. Er speelt zich nogal wat af tussen opdracht en tekst.

De eerste spreker was Roy Ishak. Hij noemt zichzelf een extreem resultaat gerichte copywriter. Hij onderzoekt de drijfveren van mensen. Daarbij maakt hij slim gebruik van online tools. En hij geeft zijn opdrachtgevers op basis hiervan strategisch advies. Welke mensen geven de meeste kans op verkoop? Dat gaat een heleboel stappen verder dan een tekst schrijven. Dat komt pas helemaal aan het eind van het proces.

Steffart Buijs nam ons mee door het veranderende communicatie landschap. Hoe kun je er als tekstschrijver op inspelen? Je moet veel verder denken dan tekst alleen en veel meer kunnen dan een tekst schrijven.

Niels Vonk gaf een inkijkje in het selectieproces bij Entopic en de meetlat die ze gebruiken bij het aannemen van een copywriter. Basiskenmerken van een goede copywriter zijn:
– copywriting
– cms
– coördineren
– communiceren
Daaraan toe te voegen de gewilde, extra eigenschappen:
– creatief
– commercieel
– challenger

Alleen een tekst kunnen schrijven is niet meer genoeg. Je moet veel meer schrijfskills hebben.

Geldt dat niet voor heel veel beroepen?

Vraag je maar eens af hoe dat bij jouw beroep zit. Misschien heb je er wel een beetje copywriting bij nodig.