Je bent hier bij Kariens ‘schrijftherapie’. Een plek waar je van alles kunt vinden over schrijven als middel om te reflecteren.  

Schrijven in coronatijd

Je dagelijks leven is veranderd. De manier waarop we met elkaar omgaan. Het werpt je terug op jezelf. Dat doet iets met je.

Maar in jou zit een innerlijke kracht. Al schrijvend kun je die ontdekken.

 

 

3 SCHRIJFTIPS 

Ontwikkeling

Als je piekert. 

Pak een blanco vel papier.

Schrijf wat in je opkomt. Luister naar wat je schrijft.

Zet een timer op 10 à 15 minuten.

Als je het fijn vindt, kun je er muziek bij opzetten.

Bijvoorbeeld Bach of andere barokmuziek. Of gewoon je lievelingsmuziek.

Hoe voel je je na afloop? Benoem het in enkele woorden.

Creativiteit

Als je zoekt naar meer creativiteit.

Pak een blanco vel papier.

Schrijf alles op wat in je opkomt.

Zet een timer op 15 minuten.

Ga na hoe je je voelt na deze schrijfsessie.

Coaching

Als je je onrustig voelt.

Pak een blanco vel papier. 

Of koop een mooi notitieboek.

Zet een timer op 5 minuten.

Schrijf deze open zin af:

Wat me vandaag vooral bezighoudt, is…

Op welke vraag over schrijven zou je graag

antwoord hebben?

Mail me je vraag. 

 

“Tijdens het bekijken en beluisteren merk ik echt dat de deelnemers zich zeer op hun gemak voelen bij elkaar en om advies durven vragen waar ze ook echt iets aan hebben.”

Carline Klijn-van Best http://www.cliencommunicatie.nl

deelnemer online meetings (voor tekstschrijvers), na bekijken opname, omdat ze er niet elke maand bij kan zijn.

Foto: Corné Hannink

 

Inspirerend en helend

Schrijven kan enorm inspirerend en helend werken. Zeker in deze tijd, waarin er zoveel onzekerheid is.
  • je balans herstelt
  • je emotionele gezondheid verbetert
  • je ervaart meer zingeving

Er zijn ook methoden die je kunnen helpen. Een methode? vraag je je misschien af. Het ligt een beetje aan je doel, maar als je echte stappen wilt zetten, kan een methode helpen. Dat heb ik zelf ervaren. 

Meditatief schrijven

Een meditatieve en reflectieve manier van schrijven is de methode Proprioceptive Writing van Linda Trichter Metcalf.

Zelf noem ik dit meditatief schrijven. Je zou kunnen zeggen dat het een combinatie is van meditatie en schrijven. 

Je meditatie gaat makkelijker als je vooraf meditatief schrijft. Je gedachten zijn al wat tot rust gekomen. Andersom werkt overigens ook. Lees hier mijn verhaal.

Schrijvend communicatieprofessional

Tekstschrijver, dat ben ik ook. Schrijvend communicatieprofessional vind ik overigens een betere benaming.

De rode draad door mijn werk is de verbinding tussen mijn vak als schrijvend communicatieprofessional en mijn vroegere vak van verpleegkundige (thuiszorg).

Ik werk in opdracht, onder meer aan:
e-learning Complexe wondzorg MBO | QCare
advisering blogartikelen | Junique advies & Women’s Connection
communicatie-advies en webteksten Fit Werving
lesboek mondconsulente | Vitadent Mondzorg
interviews met kankerpatiënten, Jubileumuitgave 5-jarig bestaan | Embraze KankerNetwerk

decubitus protocol | QCare
e-learning wondverzorging HBO | QCare

Recente projecten:
project herziening en eindredactie cursusboeken | Expertisecentrum Familiezorg
communicatie-advies rondom jubileum | Expertisecentrum Familiezorg

project e-learning over complexe wondzorg voor wondverpleegkundigen; redactie en eindredactie; ontwikkelen van  toets- en examenvragen, in opdracht van QCare.

Doorlopend:
Artikelen voor het vakblad UA, Uitsluitend voor Apothekersassistenten.

Ik schrijf graag over onderwerpen als:

communicatie | gesprekstechnieken
mantelzorg | familiezorg
pijn | pijnbestrijding
veroudering | ouderdom
voeding
zingeving